Obsah článku
Podle čeho si vybrat kvalitního makléře?
Úvodem bych chtěl podotknout, že styl práce a vystupování makléře může vyhovovat jednomu, avšak nemusí druhému. V realitním světě by měly fungovat nějaké postupy a zákonitosti pro plynulý a úspěšný prodej nemovitosti. Pokud se tedy rozhodneme pro možnost, že prodej nemovitosti zprostředkuje makléř, měli bychom se zaměřit na pár následujících faktorů:
1) První dojem – telefonický kontakt
Ačkoliv to může znít povrchně, každý z nás dá na první dojem. A to je naprosto v pořádku. Pokud se totiž rozhodneme někomu svěřit nemovitost, budeme s tímto člověkem spolupracovat v řádech týdnů. Proto je důležité, aby vám makléř byl již při prvním kontaktu sympatický, i když zatím jen přes telefon. Důležité je, aby vás dotyčný vyslechl a neskákal do řeči, aby byl sebevědomý, nikoliv však povýšený. Dále si dejte pozor na vnucování. Jakmile máte pocit, že jste do něčeho tlačeni, pravděpodobně to nebude naposledy.
2) Prověření – strejda Google napoví
Jestliže vás telefonicky oslovil makléř a domluvili jste se na osobní schůzce, teď je nejvyšší čas na zjišťování, s kým jste to vlastně mluvili. Ať už se jedná o makléře působícího pod velkou značkou, či začátečníka, který se vrhl do realitního světa po hlavě, oba by měli být dohledatelní. Obecně však platí – čím aktivnější, tím lepší. I makléři, kteří si hlídají své soukromí, mají nemalé portfolio své práce.
V první řadě si dejte pozor na nepodložené recenze – na vlastním webu si makléř může napsat prakticky cokoliv. Dle mého názoru jsou nejlepší recenze na Google. Google recenze totiž filtruje a maže ty podvodné a spamové.
Další velkým vykřičníkem jsou recenze negativní. Občas se může stát, že mezi makléřem a klientem vznikne k nedorozumění a bohužel z toho může vzejít menší spor. Počet pozitivních recenzí by však měl rozhodně z většiny převažovat.
Důležitým ukazatelem jsou samotné nemovitosti makléře. Nezáleží ani tak na počtu, jako na zpracování zakázky. Kvalitní fotky, stejně tak jako poutavý a výstižný text bez pravopisných chyb, jsou samozřejmostí. Realitní specialisté také využívají doplňkové služby pro zvýšení atraktivnosti nabídky – homestaging, fotografie od profesionála či video.
Zde naleznete veškeré informace o tom co, kde, kdy a za kolik jsem realizoval. Ať už šlo o prodej či pronájem domu, bytu, zahrady nebo třeba komerčních prostor.
3) Osobní přístup – sympatie a zkušenosti
Dokázal na vás makléř zapůsobit a vy jste souhlasili s osobní schůzkou? Nyní se zaměřte na celkový vzhled. Je jedno, jestli má značkové oblečení, či ne. Důležité je, že je makléř čistý, upravený a vy nemáte nutkání mu dát korunu, když ho uvidíte. Teď ta důležitější část – jak se vyzná ve svém oboru? Připravte si na realitního makléře několik otázek.
Níže jsou příklady otázek, na který by vám měl kvalitní makléř být schopný odpovědět.
Příklady otázek na makléře:
- Jaké aktivity mohu z vaší strany očekávat, aby se nemovitost prodala?
- Na jakých serverech bude inzerována?
- Proč bych měl spolupracovat zrovna s vámi?
- Jaký je proces při prodeji?
- Jak dlouho jste v oboru?
- Musíme podepisovat výhradní smlouvu?
- Můžete mi předložit nějaké reference od dalších klientů
- Jaké máte zkušenosti s prodejem v této lokalitě?
Narazili jste na někoho, kdo je v oboru dlouho? Pak vám na tyto otázky odpoví okamžitě, avšak nováček by se na tomto mohl zaseknout. Každý někde začínal, proto při lehkém zadrhnutí při odpovědi nezoufejte. Soustřeďte se na to, abyste měli jistotu, že to s vámi myslí dobře. Pokud se makléř začne vymlouvat, odbíhat od tématu, anebo dokonce si protiřečit, není to dobré znamení. Pravý profesionál by měl být upřímný. Nenechte se nachytat planými sliby.
4) Exkluzivita – výhradní spolupráce
Co se může některým lidem zdát jako samozřejmost, pro jiné se to může jevit jako zbytečnost. Co si pod tímto označením máme představit? Jednoduše – jeden klient = jeden makléř. Jakmile s vámi makléř podepíše exkluzivní smlouvu, věnuje se vaší nemovitosti v plném nasazení. Poté je schopen poskytnout vám plný servis od nafocení nemovitosti přes právní servis až po zavkladování na katastru nemovitostí (příp. přepisu na družstvu).
Stále časté je ale i bohužel to, že prodávající pozve na nemovitost 5 makléřů a řekne „kdo mi přinese zájemce, ten dostane provizi“. Jenže ani jeden z těchto 5ti makléřů nevynaloží víc ze svého času natož poté financí, aby poskytl potřebné služby. Vždyť sám makléř neví, jestli se mu to vyplatí. Proč by měl vydávat maximum na zakázku, kterou mu nakonec někdo možná „přebere“?
Realitní specialista pracující pouze výhradně nemá důvod „prát“ se o zakázku s ostatními. Kvalitní makléř si váží svého času a vnáší své úsilí do zakázek, kde využije svůj plný potenciál a dokáže nemovitost předvést v celé své kráse. Takový specialista se také bude snažit hájit vaše zájmy, ne jen tlačit na cenu, aby právě on byl ten, který s vámi prodá.
5) Výše provize - odměna a marketingový rozpočet
V neposlední řadě se podíváme na důležitý aspekt, který rozhoduje o výběru makléře, a tím je výše provize. Průměrná provize se pohybuje mezi 3% – 5% + DPH. V této profesi však neplatí, že čím menší provize, tím více na tom prodávající vydělá. Za to zde ale platí, že když dva dělají totéž není to totéž. Důležité je vyvážit cenu a kvalitu poskytovaných služeb.
Kvalitní makléř ví, jakou hodnotu má jeho práce a drží se své ceny. Plně si uvědomuje náročnost a finanční náklady spojené s prezentací nemovitosti a navýšením prodejní ceny.
Práce makléře není jen o tom zvednout telefon, dát si kávu s klientem, při tom nafotit nemovitost telefonem a poté ji hodit na Sreality. Zahrnuje důkladnou přípravu na schůzku, spolupráci s odborníky na zvýraznění atraktivity nabídky, homestaging před focením, a následné inzerování na několika nejvyhledávanějších portálech a placenou propagaci na sociálních sítích. Provize také zahrnuje právní aspekty a poprodejní servis.
Makléř, který pracuje za nižší provize, často nedokáže zajistit dostatečnou péči a investici do prezentace nemovitosti, což může vést k podcenění prodeje. Naopak, makléř s vyšší provizí může nabídnout maximální servis a více marketingových aktivit, což může pomoci k navýšení prodejní ceny.
Zaměřte se tedy spíše na to, co všechno je obsaženo v rámci provize. Kvalitní makléř poskytuje komplexní služby od podepsání zprostředkovatelské smlouvy přes inzerci po vyplacení peněz z advokátní úschovy a případný poprodejní servis.
Závěr
Závěrem bych chtěl shrnout následující – s makléřem byste se měli cítit komfortně. Makléř by se nad vás neměl povyšovat, ale měl by být důvěryhodný a sebejistý. Lze makléře dohledat a dokonce má pozitivní reference? Super! Proběhla první osobní schůzka a makléř zapůsobil. Co teď? Podepsat? Určitě a jen exkluzivně. Jakou cenu domluvit? Nechte si makléřem vypracovat zjednodušený odhad a spolu se domluvte na výše provize a na službách, které byste chtěli mít zahrnuté při zprostředkování prodeje. Makléř je rádce, pohybuje se v realitách a mimo povinné proškolení by se měl umět vyznat v realitním prostředí. Svěřte se do rukou profesionála.
Snad jsem vám tímto článkem odpověděl na otázku jak vybrat kvalitního makléře. Pokud máte na mě jakékoliv dotazy, tak stačí dole vyplnit dotazník a rád vám odpovím. Nechcete čekat? Zavolejte mi na číslo 777 678 729.
Zajímá Vás nějaké realitní téma a chcete zodpovědět právě Vaše dotazy? Napište mi!
Přihlaste se k odběru článků a získejte tak:
- Informace ze světa realit
- Rady, které Vám mohou ušetřit čas a peníze
- Přehled o každé nově inzerované nemovitost